My Art World Blog

My Art World Blog

Welcome - ברוכים הבאים

Here you could read articles, ideas, thoughts and my prespectives in art history.

I hope you will enjoy my blog and your comments will be more than welcome!




Pages

Jun 29, 2010

אדם וחווה - סוזאן ואלאדון




סוזאן משתמשת בנושא של אדם וחווה ככלי לחגוג את יחסיה החדשים עם הצייר הצעיר, מאהבה ולאחר מכן בעלה, אנדרה אוטר. סוזאן בחרה בתיאור מסורתי: כשהיא רצתה לבטא את שמחתה מיחסיה החדשים, האוהבים ונטולי ההיררכיה לאוטר, היא חזרה לאלגוריה קונבנציונאלית.


סוזאן עדיין חותרת תחת המסורת ומשתמשת בשתי דרכים עקריות:
  1. דרך קירבת הגוף שלו ושלה: סוזאן מגלמת את דמותה של חווה המחצינה את גופה דרך תנוחת ההישענות קדימה ודרך מחוותה - קטיפת התפוח. היא אינה עומדת בפסיביות מול הצופה, אך עם זאת, היא גם אינה מביטה אל הצופה. גופה אינו ארוטי או אידיאלי יתר על המידה; גופה מעביר מסר של פעולה.

    גופו של אוטר הוא גם אקטיבי;הוא אוחז בידה וצועד קדימה. צעדו המגושם עם רגלו הימנית המסובבת כלפי פנים, מקנה חוש ריאליסטי לדמות, אשר מציג את דמותו באותו רגע בתפקידה האלגורי, כאדם, ומניעה את דמותו לתוך המיידיות של אותו הרגע, כמו גם מבטו מחוץ לתמונה.

2. האמצעי הנוסף של חתירה תחת הדרכים המסורתיות של קריאת נושא זה הוא השימוש של סוזאן בדיוקנאות.

הדיוקן של סוזאן ואוטר כאדם וחווה יכול להיקרא כשימוש ישיר באלגוריה של גן העדן, אך הקיום האקטיבי של חווה מצביע על סירובה של סוזאן לתפקיד המסורתי של האישה בממלכה שמיימית זו. אמנם בדיוקן זה הנחש אינו מופיע, אך דמותו של אוטר מציינת את החטא בגן העדן.

חווה קוטפת את הפרי במלוא המודעות, המעורבות של אדם במעשה זה הנה דו-משמעית. ייתכן ומבטו מופנה לעבר אלוהים או שמא מבטא מלנכוליה? כמו גם ידו של אוטר/אדם האם היא מגששת אחר ידה של אהובתו המחזיקה בתפוח? האם היא תומכת בידה? או שמא אילו סימנים להכרתה של סוזאן בשבריריות של הקשר הלא קונבנציונאלי בין אישה מבוגרת לבין בחור צעיר.

סוזאן מציבה שאלות בפני הצופה: האם זהו תיאור אדם וחווה או האם זהו דיוקן עירום שלה ושל אהובה?

Jun 16, 2010

האוצר האבוד

נחשפו מחדש 140 עבודות אימפרסיוניסטיות, בכספת הממוקמת בקומה התחתונה של בנק בפאריז. העבודות הופקדו בשנת 1939 על ידי אספן האמנות, אמברואז וולאר (Vollard), שהיה גם אחראי לקידומם של רנואר, מאטיס, פיקאסו ואמנים מוכשרים נוספים.
אוסף האמנות נתגלה בשנת 1979 בעוד ששנים הוזנח היות ואריך שלומוביץ, מכר של וולאר, אשר הפקיד את הנכס בכספת הבנק, נרצח בשנת 1942 על ידי הנאצים.
הודות לסביבה החשוכה והיבשה, העבודות נשמרו במצב טוב מאוד.
באוסף נמצאו עבודותיהם של סזאן, מאטיס, רנואר, דגה ועוד.
העבודות כולן הועברו לבית המכירות הפומביות סות'ביס, שבימים אלה מנהלת את מכירתן. מחיר העבודות גבוה עד מאוד!!!
והנה לינק לאתר סות'ביס ובו קטלוג עם חלק מהעבודות שנמצאו בכספת הבנק ועומדות כיום למכירה:



http://www.sothebys.com/app/ecatalogue/fhtml/index.jsp?event_id=29942

http://www.sothebys.com/


May 18, 2010

רמברנדט בלבוש היסטורי

רמברנדט, דיוקן עצמי, 1660, שמן על בד, 80.3 67.3x ס"מ, מוזיאון מטרופוליטן לאמנות, ניו-יורק.


ברוב דיוקנאותיו העצמיים, רמברנדט מתאר את עצמו כשהוא לבוש בבגדים שאינם היו עכשוויים לאותה תקופה, אלא היו תחפושות היסטוריות. בתחילת הקריירה שלו זה הכיל מספר פריטים, כגון כובע ברט, גלימה ושרשרת התלויה על הכתפיים. בחצי השני של שנת 1630 חלה התפתחות שניתן לראותה בתחריטי הדיוקן העצמי שלו, כלפי לבוש יותר מפורט מהמאה ה-16 ושנראה יותר אותנטי.


התלבושות בדיוקנאות העצמיים של רמברנדט הם אינם בחירה אקראית, הן מייצגות תדמית. העובדה שאימץ בגדים ששמו אותו ברמה השווה לפטרוניו, כגון בדיוקן של דה חיין (אשר נגנבה כבר 4 פעמים-מחזיקה בתואר התמונה הנגנבת ביותר בעולם) הייתה חייבת להיות מקושרת עם עלייתו כצייר דיוקנאות בתקופתו. באותה תקופה רמברנדט נפרד מתפישות הדיוקן העצמי הרווחת על ידי התלבשות בבגדים לא רשמיים שלבש בעבודה. בציורים אלו הוא מופיע כשהוא מדגיש את הצד החזק שלו כצייר, אך עם זאת ברוב דיוקנאותיו העצמיים הוא מתאר עצמו בתלבושות היסטוריות. המגוון הרחב של לבוש, כגון לבוש היסטורי, דמיוני ועכשווי מראה שלרמברנדט היו סיבות שונות לעשיית דיוקנאותיו העצמיים.

דיוקן עצמי (1631) תחריט, הלבוש הואיחסית פשוט ורק בתקופה זו האמן יצר דיוקן עצמי בלבוש מתקופתו, כנראה מפני שהיה צריך לעבור לאמסטרדם והוא רצה ליצור רושם מסוים בסביבתו החדשה.



May 3, 2010

סוזאן ואלאדון

ואלאדון, החדר הכחול, 1923, שמן על בד, המוזיאון הלאומי לאמנות מודרנית, פאריז.
סוזאן ואלאדון (1865-1938)
ציירת פוסט-אימפרסיוניסטית. אישה מיוחדת במינה ובולטת בכך שהסתובבה עם האמנים המפורסמים בתקופתה ואף הייתה אחת מהחבר'ה וזכתה בכבוד כלפי עבודתה האמנותית בקרב האמנים. בתקופה זו היה נדיר שאישה היא ציירת ועוד מישהי שזכתה באהדה וכבוד.


קורות חייה:
1865: ב-23 בספטמבר נולדה מארי קלמנטין ואלאדון לאם תופרת ממעמד הפועלים ולאב לא ידוע.
1869: מארי ואמה עוברות לפאריז.
1880 - 1883: עובדת כאמנית טרפז בקרקס ולאחר פציעה החלה לעבוד בדוגמנות לציירים ידועים ומפורסמים כגון: רנואר ופובי דה שבאן (Puvis de Chavannes).
1883: הולדת בנה, מוריס אוטרילו (Utrillo), לאב לא ידוע. ממשיכה לדגמן והפעם לטולוז לוטרק (Toulouse-Lautrec) ומאמצת שם מקצועי- סוזאן.
1886: מתחילה לצייר.
1890: מפתחת קשרי חברות עם דגה המעודד אותה לצייר, קונה ממנה עבודות ומשווקה.
1894: חמישה מציוריה מוצגים בפאריז בסלון לאמנויות יפות, כשהיא האישה היחידה שמציגה.
1909: מנהלת רומן עם החבר הכי טוב של בנה, אנדרה אוטר (Utter), עוזבת את בעלה לטובתו והם עוברים להתגורר במונמרטר.
1914: נישאת לאוטר, אשר היה צעיר ממנה.
1926: מציירת סדרת עירום.
1929: אחרי שהיא מציגה בגלריות הנחשבות ביותר וזוכה לביקורות טובות, היא פוגשת בפול פטרידה (Pétrides) אשר הופך להיות הסוכן שלה.
1933: מציירת פחות עקב תשישות ומחלה. מצטרפת לקבוצת אמנות מודרנית של נשים, אשר איתן היא מציגה עד ליום מותה.
1938: 7 באפריל- יום מותה, בפאריז.

May 2, 2010

Fragonard's Swinging Lady


Here she come the swinging lady which appears in the painting of the 18th century ‎French Rococo artist, Fragonard Jean Honoré (1732-1806). This oil painting is dated to 1767 and ‎shows Baron de Saint Julien and his mistress. The scene takes place in a dense garden ‎with a swing just in the middle and another man pushing the swing.‎
The game of swinging was very popular between the aristocracy youth and it ‎described the theme of love and the rising tide of passion. The scene is accompanied ‎by sculptural cupids which enhance the theme of love. Furthermore the location of the ‎Baron, in the left corner of the painting, and his pose: half lying while rising his hand ‎diagonally while holding his hat and pointing toward his mistress peeking under her ‎pink dress. That is the erotic manner of the Rococo art.‎
Overall the painting holds the point of view of the French Rococo, which was ‎charactrized by eroticism, joy of life, hedonism and the aristocracy courtship.
‎Fragonard caught the subject in a perfect manner due to his use in some strong ‎symbols, like the cupids and the swing to depict the theme of love and courtship ‎which
is suitable to the era.
Fragonard, The Swing, Oil on Canvas, Wallace Collection, London. ‎